نرم افزارهای هوش مصنوعی قادر هستند که یک دنیای کاملاً دیجیتالی را از روی یک طرح و اسکچ ساده جعل و بازآفرینی کنند.
خلق یک محیط دیجیتالی به صورت معمول به مواردی همچون مهارت، خلاقیت و صبر احتیاج دارد. در حال حاضر ما می توانیم این کار را به یک الگوریتم هوش مصنوعی بسپاریم و شاهد تولید آن باشیم.
خلق یک محیط مصنوعی که به نظر واقعی برسد احتیاج به صرف زمان و مهارت دارد. جزئیات باید با استفاده از یک پردازنده گرافیکی که قادر به رندر کردن تیزی و برآمدگی ها، نور مناسب و زمینه آن محیط باشد انجام شود. به عنوان مثال یکی از آخرین بازی های کامپیوتری عظیم blockbuster با عنوانRed Dead Redemption 2 برای خلق چنین محیطی از حدود 1000 توسعه دهنده که طی هشت سال بر روی خلق آن تلاش می کردند استفاده کرد. به صورت معمول هر کدام از این توسعه دهنده ها در هفته حدود 100 ساعت روی پروژه کار می کرده اند. اکنون به نظر می رسد که این حجم نیروی انسانی و کار بر روی یک پروژه کم کم غیر لازم خواهد شد. به تازگی یک الگوریتم هوش مصنوعی قدرتمند طراحی شده که می تواند یک عکس فراواقعی photorealistic را بازآفرینی کند.
این نرم افزار هوش مصنوعی که توسط قطعه ساز عظیم دنیای کامپیوتر Nvidia طراحی شده است تنها برای اینکه کار توسعه دهندگان نرم افزاری را راحت کند کاربرد نخواهد داشت، بلکه از آن می توان برای خلق اتوماتیک واقعیت مجازی یا آموزش خود-ران self-driving ماشین ها و روبوت ها استفاده کرد.
” ما می توانیم اسکچ و طرح هایی را طراحی کنیم و از آنها خروجی render بگیریم که تاکنون نمونه آن مشاهده نشده است.” اینها سخنانی است که برایان کاتانزارو Bryan Catanzaro نایب رئیس بخش یادگیری عمیق Deep Learning انویدیا بیان کرده است. ” درواقع ما به نمونه آزمایشی نرم افزارمان یاد داده ایم که چگونه بر اساس تصاویر واقعی شروع به طراحی واقعیت مجازی کند.”
محققان Nvidia از Machine Learning استانداردی استفاده کرده اند که قادر است در یک ویدیو موضوعات و عناصر مختلفی را تشخیص دهد، از ماشین ها و درخت ها و ساختمان ها گرفته تا تمام عناصر واقعی دیگر. تیم تولید سپس از نرم افزاری تحت عنوان شبکه مشارکت نسبی Generative Adversarial Network استفاده کردند تا به کامپیوترها بیاموزند چگونه یک تصویر سه بعدی واقعی را بازسازی کند.
سیستم جدید Nvidia بر اساس تصاویری که دیده می تواند جزئیاتی خارج از آنها را بازآفرینی کند. نتیجه کار خیره کننده بوده است، همراه با جزئیاتی بسیار کوچک و ریز از عناصر داخل تصویر. نتیجه کار هیجان انگیز است هر چند که هنوز بعضی از عناصر تصویر دارای اعوجاج یا شکستگی هستند.
کاتانزارو گفته: ” کامپیوترهای گرافیکی کلاسیک بر اساس تاثیری که نور بر روی اشیا و عناصر میگذاشت عمل خروجی گرفتن Nvidia را انجام می دادند اما ما در پی آن هستیم که با استفاده از هوش مصنوعی این کار را تغییر دهیم.”
کاتانزارو معتقد است این رویکرد می تواند برای طراحی بازی یک پیشرفت و عاملی برای کم کردن از موانع طراحی باشد. علاوه بر این خروجی گرفتن از تمام صحنه می تواند امکان اضافه کردن یک شخص واقعی به تصاویر که از او مقداری ویدیو در دسترس داریم را ممکن سازد. وی همچنین پیشنهاد می دهد که با این روش می توان حتی برای خروجی گرفتن از جزئیات دنیای واقعی که در سامانه های ماشین های خودکار و روبوت ها استفاده می شود هم سود برد. ” شما نمی توانید با دقت و قدرت بالا جزئیات تمام موقعیت های ممکن را برای آموزش دادن به ماشین های خودران بیافزایید” پروژه Nvidia تحت عنوان NeurIPS در کنفرانس هوش مصنوعی مونترال معرفی شد.
” این یک پروژه هیجان انگیز و تاثیر گذار است.” این جمله را پرفسور مایکل وان د پان Michiel van de Panne که در دانشگاه بریتیش کلمبیا British Columbia تخصص یادگیری ماشینی و کامپیوترهای گرافیکی را دارد بیان کرده است. او خاطر نشان کرد که کارهای پیشین همچون Generative Adversarial Network درگیر هماهنگ سازی عناصر معمولی همچون عکس های تکی یا حرکت های ساده بودند و در آنها خبری از بازآفرینی واقعیت نبود.
” هدف این پروژه درواقع یافتن راهی جدید برای خلق تصاویر متحرک است. این پروژه توانایی متفاوتی را ایجاد می کند، اینکه با کارهای محاسباتی کمتر بتوانیم تاثیرگذاری و مشارکت بیشتری را از سمت نرم افزار ایجاد کنیم.” پروفسور وان د پان این سخنان را در مورد محصول انویدیا بیان کرده است.
الگوریتم Nvidia نسخه پیشرفته GANs همراه با امکانات بسیار بیشتر از آن است. GANs سالها پیش توسط یکی از محققین گوگل طراحی و به عنوان یک ابزار بی نظیر برای همگام سازی تصاویر واقعی و تولید تصاویر و صداهای عجیب و غریب و حتی ترسناک به کار گرفته شد. این محصول وعده انقلابی در فضای کامپیوترهای گرافیکی و متخصصان جلوه های ویژه و همچنین هنرمندان فعال در زمینه صداها داد تا آنها بتوانند با استفاده از آن ایده هایشان را پرورش دهند و گسترده سازند. البته استفاده از این ابزار برای تولید شواهد صوتی و تصویری قلابی که اعتماد جامعه را از بین می برند هم استفاده شد.
کاتانازرو اعتراف می کند که از پروژه آنها ممکن است سواستفاده هم بشود: ” این تکنولوژی است که از آن میتوان برای کارهای بسیار زیادی استفاده کرد.”